eBay Inc. atau lebih dikenali sebagai eBay merupakan sebuah syarikat internet Amerika Syarikat yang menguruskan eBay.com.

eBay terkenal sebagai antara sebuah platform e-dagang terbesar di dunia. Proses jual beli yang berlaku di eBay menjangkau billion ringgit sehari akibat bilangan active buyers yang sangat ramai - melebih 180 juta orang!

eBay telah memulakan perniagaan ini sejak 1995 sehingga kini. Asalnya base yang bertapak di US kini telah berkembang ke lebih 30 buah negara yang lain. eBay Inc juga memiliki PayPal, Skype, dan perniagaan yang lain.

Apa yang ada di eBay?


Di eBay, terdapat berjuta barang di jual secara online. Terdapat lebih dari puluhan kategori yang diniagakan oleh seller seluruh pelusuk dunia!

Bagi yang belum pernah melihat eBay, boleh lihat gambar di bawah atau boleh klik link ini eBay Malaysia


Disebabkan reputasi eBay yang sangat firm dalam niche ecommerce, ramai seller-seller online luar negara menjadikan eBay sebagai platform "lubuk duit" yang sangat lumayan dan berjuta orang menjalankan perniagaan ini secara sepenuh masa.

Ada juga seller-seller underground yang beroperasi dari Malaysia. Income mereka tidak kurang hebatnya. Seorang kenalan saya aktif menjalankan perniagaan di eBay secara sepenuh masa sejak 2014. Income beliau? Takyah citer lah. Orang tengah bakar lemang time raya income dia masuk ribuan USD.

Tak caye? Tengok sini

Bisnes eBay terlalu teknikal


Betul ke? Ya betul di peringkat awal. Selesai bab awal-awal tu, lepas tu dah seronok dah menjual di lain-lain negara yang mempunyai berbeza nilai matawang.

Untuk menjalankan perniagaan di eBay, ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian seperti syarat-syarat untuk buka akaun eBay, cara nak buka akaun eBay, cara nak mengiklankan produk ke negera lain, cara berkomunikasi, cara nak set harga barang, proses penghantaran barang dan macam-macam lagi.

Segala maklumat-maklumat tersebut boleh sahaja didapati di google. Just taip keyword yang berkaitan, google akan tunjukkan result. Cumanya mostly dalam bahasa inggeris.

Namun jika ingin mendapatkan panduan dalam bahasa Malaysia, sahabat saya farhan ada menyediakan ebook panduan menjual produk tempatan ke pasaran antarabangsa dengan harga berganda.


Panduan ini adalah hasil perkongsian dari top seller eBay Malaysia yang telah berkecimpung dalam platform tersebut sejak 2014 sehingga kini secara sepenuh masa.
Panduan ini hanya sesuai untuk mereka yang:

  • Zero pasal Ebay atau masih belum konsisten
  • Prefer jual barang yang ada depan mata (produk tempatan)
  • Rajin berusaha
  • Sabar serta konsisten buat apa yang diajar hingga dapat tuai hasil

Ebook ini ditawarkan dengan harga RM200 sahaja. Jika anda rasa pelaburan ini mahal. Cuba bayangkan keuntungan yang bakal anda peroleh di Ebay 

hasil daripada ilmu yang anda peroleh daripada ebook ini. Income anda mungkin akan jadi lebih berlipat-kali ganda daripada nilai pelaburan ini! Belum cuba belum tahu. Semoga berjaya!


Post a Comment

Previous Post Next Post