Ramai yang mungkin berminat untuk start berniaga. Cuma tak ada idea nak jual produk atau barang apa.

idea mudah nak mula buat bisnes

"Kang kalau jual benda ni takut tak laku pulak.. Rugi je masa, duit dan tenaga". Leya bermonolog selepas melihat satu produk yang dia rasa menarik.

Jom saya kongsikan 1 tips penting untuk anda yang baru nak berjinak-jinak berniaga tapi belum start.Tipsnya ialah...

Jual produk yang dah 'well-established brand'


Apa contohnya?

Susu pisang dari neelofa - niche minuman
Evocut - niche kuruskan badan
Telekung siti khadijah - niche fesyen
Susu farm fresh - niche minuman
Nurraysa beauty - niche kecantikan
DeXandra - niche minyak wangi

Why saya recommend untuk anda mula menjual produk yang well establish brand? Sebab market dah kenal produk dan kredibiliti brand tersebut. Prosepek tak rasa janggal dan asing bila kita introduce pada mereka.

Lagipun once anda join bisnes-bisnes yang sudah terkenal ni, mereka sudah ada sistem pengurusan dropship atau agent. Anda boleh dapat testimoni, bahan-bahan marketing dengan senang. Ada HQ yang memang offer training lagi.

So tak perlu mula dengan kosong.


Anda bayangkan, anda jual produk yang baru. Market tak kenal. Anda kena fikir tentang validate produk, strategi marketing, anda kena cari testimoni, anda kena buat or design poster iklan, anda kena karang ayat closing, anda kena kira sendiri kos-kos dan keuntungan sesuatu produk (itupun kalau anda tahu kira profit margin dan hidden kos-kos).

Serius memang banyak. Dah la buat bisnes sorang-sorang, benda pulak banyak kena buat dan fikir, at the end, bisnes tu akan stop macam tu je.

Antara kelebihan lain, anda akan jumpa geng-geng yang sama level dengan anda. Yang totally zero pasal marketing atau bisnes. Biasanya once anda baru join sesuatu bisnes, leader akan invite anda masuk dalam group. Maybe facebook group, whatsapp or telegram.

Dalam group tu, biasanya ada perkongsian tips-tips dari leader ataupun yang sudah bermula lebih awal dari anda. Perkongsian ni harus terus berlaku bagi memastikan no one left behind. Buat bisnes ni kalau sorang-sorang susah nak sustain sebenarnya.

kecewa buat bisnes gagal
 

Cari pengalaman dari bisnes pertama ni. 


Once dah dapat jualan yang konsisten, cuba upgrade diri dari dropship ke agen dan seterusnya ke stokis. Anda akan belajar lebih banyak skill-skill baru sebab gameplan dropship tak sama macam gameplan agen. Begitu juga stokis.

Walaubagaimanapun, menjual produk yang dah popular ni ada cabarannya. Sebagai contoh, anda akan ada sangat ramai pesaing. Pesaing dari team anda sendiri dan pesaing dari team-team lain.

Oleh itu, anda kena rangka strategi agar kelihatan lebih menonjol dari yang lain. Kalau nak dikupas tentang strategi marketing ni tersangat luas. Anda boleh cuba search dalam blog ni tentang marketing mungkin dapat sedikit pencerahan.

So itu sahaja dulu topik pengenalan untuk dapatkan idea bisnes. Akan ada lagi sambungannya. Stay tune dan take action ye. Saya fikir anda dah boleh survey-survey produk yang ada dalam negara yang sudah well established.

Kesimpulan


Join bisnes yang sudah well-established
  • Produk dah dikenali market
  • Mereka dah ada sistem pengurus
  • Bahan-bahan marketing diseadiakan
  • Latihan disediakan
  • Ada tempat untuk bertanya
  • Jumpa kawan-kawan baru yang sealiran

Nota kaki: Why saya recommend cara ini? Sebab ini adalah cara paling cepat untuk anda mula belajar bisnes. Simple as that.

Post a Comment

Previous Post Next Post